المصطفی

المصطفی
بایگانی
آخرین نظرات

شرح کتاب الحج لمعه با استفاده از تصاویر

چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۰۶:۳۱ ب.ظ

تبیین تصویری

کتاب الحج

الروضة البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه

دانلود فایل pdf و PowerPoint

در ادامه مطلب

دانلود فایل پی دی اف 

دانلود فایل پاورپوینت

کتاب الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة که از کتب مهم در روند تعلیم و تعلّم فقه نیمه استدلالی در حوزه‌های علمیه بوده و هست، ورای غنای محتوایی‌اش و لزوم تخصص و تبحر استاد در ارائه کارآمد محتوا[1]، آنچه به سهولت تعلیم و تعلم این کتاب در موارد متعدد و مباحث گوناگون آن کمک می‌کند، نه صرف کارورزی ذهنی و یا حل مسائل روی کاغذ یا تخته، بلکه توجه به واقعیت خارجی است. به عنوان مثال مسائل مربوط به قبله در کتاب الصلاة، مسائل مربوط به رؤیت هلال در کتاب الصوم، یا موضوع شناسی در بعض مسائل ابواب خمس (مانند معدن و غوص)، معاملات (مانند شمایل درهم‌های گوناگون و اوزان و مقادیر مختلف) و نیز مسائل متعددی در کتاب الحج و ... نیاز به استفاده از وسایل کمک آموزشی دارد، که عدم توجه به آن در بعض موارد طلبه و حتی استاد را دچار ابهام و یا اشتباه در برداشت می­کند، به عنوان مثال شهید ثانی; در توضیح کلام مصنف در مبحث محل اقامه نماز طواف می­فرمایند:

و الرکعتان خلف المقام حیث هو الآن، أو إلى أحد جانبیه، و إنما أطلق فعلهما خلفه تبعا لبعض الأخبار. و قد اختلفت عبارته فی ذلک فاعتبر هنا خلفه، و أضاف إلیه أحد جانبیه فی الألفیة، و فی الدروس فعلهما فی المقام.[2]

همچنین در مسأله محل احرام بستن برای حج تمتع از مکه می­فرمایند:

و فی الدروس الأقرب أن فعله فی المقام أفضل من الحجر تحت المیزاب.[3]

اینکه در کتاب دروس فرموده‌­اند دو رکعت نماز طواف یا احرام حج را می­توان در مقام ابراهیم7 انجام داد، با وضعیت فعلی مقام ابراهیم7 در زمان ما سازگار نیست و اما با توجه به تصاویری از وضعیت سابق مسجد الحرام و مقام ابراهیم7 کاملا قابل تصور است.

همچنین مسائل مختلف حج از جمله: مواقیت، محدودۀ حرم، مطاف، مشاعر، و ... نیاز به ارائه تصاویر دارد.

در این مجموعه، تصاویری گردآوری شده که هم برای اساتید و طلاب در مقام تعلیم و تعلم، در سراسر کشور در دسترس باشد، هم نیاز به تجهیزاتی مانند رایانه و ویدئو پرژکتور و امثال آن نباشد.

شیوه تدوین به این صورت است که متن اصلی کتاب شرح لمعه آورده می‌شود و در هر قسمتی از متن که نیاز به ارائه تصویر بوده در لابلای عبارات، تصاویر گنجانده شده است.

(فایل ارائه کلاسی مباحث کتاب الحج به پاورپوینت با توضیحات مطالب روی تصاویر که مربوط به تدریس کتاب الحج لمعه در سال 1388 است تقدیم می‌گردد.)

Almostafa.blog.ir

قم المقدسه

1390



[1]. شهید ثانی; در منیة المرید ذیل نکته یازدهم از آداب تدریس، تسهیل در تبیین نکات پیچیده علمی را به معلم توصیه می‌کنند.

[2]. الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج1، ص502.

[3]. همان، ص468.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی