المصطفی

المصطفی
بایگانی
آخرین نظرات

6 نکته در روش تحصیل

جمعه, ۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷ ب.ظ

6 نکته مختصر در روش تحصیل:

1. نکاتی نسبت به حضور در کلاس درس

الف: کلاس محور فعالیت علمی است که با توجه به محتوای درس معنا پیدا می‌کند. مقدار دریافت مطلب از یک جلسه تا جلسه بعد:

ـ حداقل هفتاد درصد مطلب، باید در کلاس دریافت شود. بعد از مطالعه باید سطح دریافت مطلب به حداقل نود درصد برسد.

ـ ابهام‌های نهایی باید در مباحثه حل شود. (الا در موارد استثنائی که از استاد پرسیده شود)

ب: از طرح سؤال یا اشکال پرهیز نکنید، اما اگر احساس می‌کنید با دقت و مطالعه به جواب می‌رسید، با یادداشت کردن سریع و کوتاه آن سؤال یا اشکال، ذهنتان را آزاد کنید و به درس توجه کنید.

پ: تمرکز بر توجه و دریافت مطلب، رکن بهره‌گیری از کلاس است، برای پرت شدن حواستان جریمه قرار دهید.

ت: مکان نشستن در کلاس را حتی الإمکان ثابت نگهدارید و از اسباب حواس‌پرتی مانند موبایل و افرادی که صحبت می‌کنند، اجتناب کنید. نشستن در دید مستقیم استاد تا اندازه‌ای به رفع این مشکلات و تمرکز بیشتر کمک می‌کند.

ث: نسبت به حضور به موقع (لحظاتی قبل از ساعت مقرر و ورود استاد) و بدون تأخیر (حتی تأخیر مجاز) حساس باشید.

ج: استفاده درسی از استاد را مقید به کلاس ندانید بلکه قبل و بعد کلاس و حتی تلفنی هم پیگیر سؤالات و تحقیقات باشید.

2. نکاتی نسبت به شیوه مطالعه

الف: مطالعه یعنی مجموعه مرور درس، تأمل کردن در آن، تتبع و تحقیق درباره و پیرامون مطلب.

ب: فهم صد در صد مطلب در کلاس هم نمی‌تواند سبب ترک مطالعه شود، زیرا یکی از کارآیی‌های مطالعه، علاوه بر تثبیت مطلب در ذهن، تست نمودن صحت فهم مطلب است بعلاوه تحقیق و پیگیری سؤالهای بوجود آمده در کلاس یا حین مطالعه.

به عبارت دیگر مطالعه و تحقیقی که در آن هیچ سؤالی به ذهن نرسد، به داستان خواندن می‌ماند.

پ: تعیین زمان معینی برای مطالعه و تقید به آن.

ت: مطالعه بعض کتبی که استاد آنها را کتب بالینی (همیشه در کنار طلبه و مهم) می‌داند هم جزئی از مطالعه درس شمرده می‌شود. مانند شرح منتهی الدرایة و حلقات.

ث: افراد اهل تحقیق و دقت سعی می‌کنند از پیش مطالعه برای فهم بهتر و تلاش علمی بیشتر نسبت به سایرین به خصوص در مباحث ساده و روان غافل نشوند تا بتوانند وقت بیشتری برای تتبع و تحقیق اختصاص دهند.

ث: افراد اهل تحقیق و دقت سعی می‌کنند از پیش مطالعه برای فهم بهتر و تلاش علمی بیشتر نسبت به سایرین به خصوص در مباحث ساده و روان غافل نشوند تا بتوانند وقت بیشتری برای تتبع و تحقیق اختصاص دهند.

3. نکاتی نسبت به تحقیق کلاسی

یکی از الزامات فعالیت آموزشی در هر رشته و علمی، آشنایی با منابع و به خصوص کتب مرجع است. هر چند شما به تخصصی غیر از فقه و اصول علاقه‌مند باشید باز هم بی‌نیاز از آشنایی با کتب مرجع فقه و اصول نخواهید بود. تحقیق با توجه به نوع مطلب از جهت ساده و بسیط بودن یا پیچیدگی و گستردگی ابعاد آن به چند نحو ممکن است توسط استاد ارائه شود:

» تحقیق فردی. این تحقیق شامل نقل قول‌های مؤلف و یا تحقیق‌های جزئی دربارۀ حواشی مسأله یا مقدمات دخیل در فهم مسأله در ارائه بحث یا یک روز قبل ورود به بحث توسط استاد ارائه می‌شود که تمام افراد جداگانه به منبع معرفی شده مراجعه می‌کنند.

» تحقیق گروهی. در بعض موارد که تحقیق مربوط به چند کتاب می‌شود یا یک مسأله از چند بُعد باید مورد تحقیق قرار گیرد، گروه مباحثه می‌تواند با تفکیک وظائف به تحقیق پرداخته و در مباحثه جمع بندی و نتیجه گیری نمایند.

4. مباحثه

در ابتدای این جزوه اشاره کردم مباحثه برای طلبه از نان شب واجب‌تر است. در توضیح چرایی این تعبیر توجه داشته باشید که خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام نیازمند کسب مهارت‌هایی است که قسمت مهم آن در مباحثه تأمین می‌شود مانند:

ـ حرف زدن با پشتوانه مطالعه و تحقیق.         

ـ تقویت بیان و ارائه روان یک محتوا.

ـ تقویت روحیه نقد مطلب.

ـ تقویت سرعت دریافت و تحلیل مطلب.        

ـ تقویت قدرت تحمل دیگران و در معرض نقد قرار گرفتن.

ـ تمرین نظم و اهمیت دادن به وقت دیگران.

ـ از بین رفتن ترس از پرسیدن سؤال.

ـ تقویت اعتماد به نفس در فهم مطالب علمی.

ـ ارزیابی صحت فهم و برداشت از مطلب توسط هم‌بحث.

ـ کمک کردن به دیگران در فهم مطلب.                                

ـ آماده شدن برای تدریس که یکی از لوازم پیشرفت در هر علم و رشته حوزوی و دانشگاهی است.

روش و کیفیت مباحثه:

الف: دنبال یک هم‌مباحثه نابغه نگردید بلکه دنبال فردی بگردید که به ترتیب اولویت:

1. با اخلاق و مقید. 2. منظم و متعهد به انجام مباحثه. 3. اهل درس و دقت در مطلب و انجام تحقیق باشد.

ب: انتخاب هم‌مباحثه از اولویت‌های شروع سال تحصیلی‌تان باشد بلکه انتهای سال تحصیلی قبل، هم‌بحث سال بعد را تعیین کنید.

پ: مکان و زمان مباحثه ثابت باشد.

ت: از قبل، ارائه دهنده بحث مشخص نباشد.

ث: نسبت به تأخیر و عدم مطالعه، بدون تعارف و البته دوستانه تذکر دهید.

ج: حداقل دو نفر و حداکثر سه نفر.

چ: هم‌بحث خود را از خارج کلاس انتخاب نکنید.

ح: اگر مباحثه هر درس کمتر از چهل و پنج دقیقه طول کشید در روش‌تان تجدید‌نظر کنید.

خ: مباحثه بلافاصله بعد از کلاس نباشد تا فرصت کافی برای مطالعه و تعمق در مطلب و انجام تحقیق‌های درسی فراهم شود.

د: حضور ذهن نسبت به مطلب را تقویت کنید و در بیان مطلب از خارج، کمتر وابسته به کتاب یا جزوه باشید.

روند مباحثه شبیه کلاس درس است یعنی ارائه دهنده بحث در جایگاه استاد است، کل مطلب یک جلسه درس را به دو یا نهایتا سه بخش تقسیم کنید و برای هر بخش ابتدا توضیح مطلب از خارج و تطبیق بر متن و ضمن آن تحقیقات انجام شده از روی کتاب یا دست‌نوشته بررسی شود و در پایان ابهامات یا سؤالهای حل نشده، یادداشت شود و در جلسه بعد از استاد پرسیده شود.

5. خلاصه نویسی

بعد حضور در کلاس، مطالعه و مباحثه، به صورت هفتگی مقیّد به نوشتن خلاصه و گرآوری آراء مرحوم آخوند باشید. توجه کنید:

ـ عبارات کوتاه و رسا باشد. به مقتضای سلیقه و محتوای کتاب، به شیوه نموداری، سؤال و جوابی یا توضیحی باشد.

ـ مطلب را دسته بندی شده و با ذکر عنوان یادداشت کنید، عنوان و متن با دو رنگ متمایز نوشته شوند.

ـ در دفتر خاص یا برگه‌های کلاسوری معینی باشد نه حاشیه کتاب یا برگه‌های پراکنده. هر چند وقت یک بار به استاد عرضه شود.

ـ در ابتدای هر عنوان از مطالب کتاب برای راحتی در مراجعه، شماره صفحه کتاب و جزوه نیز ذکر شود. فهرست فراموش نشود.

ـ مقید به مرور خلاصه در بازه زمانی معین باشد، چه در طول سال تحصیلی چه در تابستان.

6. یادداشت‌برداری از فعالیتهای علمی

به چند مورد به اختصار اشاره می‌کنم فقط توجه کنید که حجم کار و تعداد موارد در این یادداشت‌برداری‌ها کم و البته نیازمند به راهنمایی استاد و وابسته به مقدار علاقه و ذوق شما است، لذا توضیح این نکات باعث نشود انجام این امور را سنگی بزرگ پیش پای خود ببینید بلکه هدف اصلی، آشنایی شما با این نکات است:

الف: یادداشت تحقیق‌ها

یک دفتر یا برگه‌های کلاسوری یا فایل متنی کامپیوتری داشته باشید:

عبارت کتابی که به عنوان تحقیقه به آن مراجعه می‌کنید با ذکر آدرس یادداشت شود، همچنین آدرس مطلبی از کتاب درسی که برای آن تحقیق کرده‌اید یادداشت شود ( در حاشیه کتاب درسی هم به نوشته‌تان ارجاع دهید) اگر نقد یا ابهامی باقی مانده هرچند کوتاه ثبت شود.

ب: یادداشت نزاع‌ها

نزاع‌های علمی در متن درسی بین مؤلف و سایر بزرگان فقط به صورت تیتر و در حد شماره مسلسل نزاع‌ها و تعداد نزاع با هر یک از علما آمارگیری شود. می‌توانید شماره نزاعها را در بالای صفحه کتاب درسی به مرور درس گرفتن قید نمایید.

این کار فوائدی دارد از جمله:

الف: علمائی که نظرات و کتابشان مورد توجه مؤلف کتاب درسی است، شناخته می‌شوند.

ب: در مطالب مبهم کتاب درسی به توضیح آن علماء در کتابشان مراجعه می‌کنید.

ج: تا اندازه‌ای هر چند اندک با روند شکل‌گیری یک نظریه علمی نزد نویسنده (مرحوم آخوند) آشنا می‌شوید.

پ: یادداشت کارورزی‌ها

کارورزی و تطبیق مباحث اصول در فقه، تفسیر و ... و ملاحظه فوائد فراگیری علم اصول و دخالت آن در برداشت از آیات و روایات در سایر علوم مرتبط، از فعالیتهای شیرین علمی برای طلاب است. در این راستا می‌توانید برگه‌های کلاسوری یا فایلهای کامپیوتری مجزایی

برای ثبت این نکات داشته باشید:

ثبت نکاتی از غیر علم اصول که برای فهم یک مطلب اصولی لازم است. به عنوان مثال اگر متن درسی، کتاب مکاسب باشد از علوم مختلفی مانند منطق، فلسفه، کلام، اصول، حدیث و ... در مطالب به مناسبت استفاده خواهد شد، مناسب است هر کدام از اینها که ممکن است در طول سال، چند مورد مختصر باشد جمع آوری شود. همچنین اگر متن درسی کتاب کفایه باشد، برای اثبات بعض مسائل علم اصول نیاز به توجه به بعض مسائل منطقی، فلسفی کلامی و ... باشد که بدون توجه به آنها مسأله اصولی کاملا روشن نمی‌شود. با گردآوری این نکات هم کیفیت تلاش علمی ارتقاء داده می‌شود هم می‌تواند به عنوان یک کار پژوهشی مستقل به نشریات علمی ارائه شود یا در یک جلسه برای طلاب پایه 4 و 5 در مدارس که لمعه و اصول فقه می‌خوانند قابل ارائه و زمینه‌ساز تدریس باشد.

مخصوصا از یادداشت بعض تطبیقات مطالب اصولی در فقه غافل نشوید. مثلا صاحب کفایه، تألیفات فقهی از جمله حاشیه بر مکاسب هم دارند که می‌توانید تطبیقات آراء اصولی ایشان را در فقه‌شان با راهنمایی بنده پیگیری بفرمایید.

ت: یادداشت نکات منهج شناسی.

یکی از نکات بنیادی در شکل‌گیری شخصیت علمی طلبه، توجه به روش علمی مؤلف در کتاب درسی است. باید زیر نظر استاد به این مسأله توجه داشت که مؤلف کتاب به عنوان یک متخصص با اشراف کامل به آن علم و پیشینه تاریخی آن، کتاب درسی را نگاشته، لذا کیفیت ورود و خروج به مباحث، و اینکه به نقد آراء کدام‌یک از علماء بیشتر می‌پردازد و در تحقیق لغوی، أدبی، منطقی، فلسفی، تفسیری، تاریخی، اصولی و یا فقهی خود به کدام منبع مراجعه کرده است باید مورد دقت قرار گیرد که به مرور در ضمن مباحث اشاره خواهم کرد.

ث: یادداشت نکات کتابشناسی یا شخصیت شناسی

منابعی که نویسنده کتاب در نقل قولها استفاده کرده‌اند علاوه بر مراجعه محتوایی، خوب است که نسبت به آنها کتاب‌شناسی و شخصیت‌شناسی مختصری انجام شود. این موارد هم در طول سال تحصیلی اندک خواهد بود.

در مورد تبیین روش تحقیق و شیوه کتاب‌شناسی و شخصیت‌شناسی در نوشتاری دیگر توضیح داده‌ام.

چند مطلب مرتبط: (روی عناوین زیر کلیک کنید)

ـ نکاتی مختصر در تبیین روش تحقیق.

ـ سرفصلهای کتاب شناسی.

ـ شیوه تقریر نویسی (دوره سطح).

ـ آشنایی اجمالی با کتابخانه‌های مهم در شهر مقدس قم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی