شرائط عوضین/ متمم شرط دوم: طلق بودن/ مسأله چهارم: بیع عبد جانی
مسألة: إذا جنی العبد عمدا ...، ص167
چهارمین و آخرین مسألهای که مرحوم شیخ انصاری ذیل مباحث طِلق بودن ملک بیان میفرمایند بیع عبد جانی است.
مسأله چهارم: بیع عبد جانی
بحث بیع عبد جانی (هشت صفحه) سالها است که از دروس رسمی حوزههای علمیه حذف شده و بزرگان مختلفی حتی از محشّین و شارحان مکاسب در مباحث فقهیشان ذیل بحث شرائط عوضین به این بحث حتی اشاره هم نمیکنند؛ از جمله مرحوم امام أعلی الله مقامه الشریف درکتاب البیع، ج3، ص287، مرحوم آیة الله العظمی خوئی در مصباح الفقاهة، ج5، 255، مرحوم آیة الله العظمی شیخ جواد تبریزی در إرشاد الطالب، ج3، ص172.
خلاصه بحث این است که اگر عبد جنایتی انجام داد (چه عمدا که در این مسأله بررسی میشود و چه خطأً که در مسأله بعد بررسی میشود) که به واسطه آن یا از باب قصاص باید کشته شود یا به اولیاء مُجنَّی علیه واگذار شود (مالکیّت تمام عبد یا قسمتی از عبد به نحو شراکت) مرحوم شیخ انصاری و مشهور معتقدند بیع عبد جانی مجاز است البته مالک عبد باید کسانی که به واسطه جنایتِ عبد، حقی پیدا کردهاند را راضی کند زیرا حقوق آنها مانع از ملک طِلق بودنِ عبد برای مولایش میباشد.
هذا تمام الکلام در فقه 4 و سال تحصیلی 1400-1401
در پایان بر خودم لازم میدانم از دوستان طلب حلالیّت کنم چرا که در این رابطه طرفینی بین بنده و شما، حقوقی برای شما بر عهده من لازم گشت از جمله وقت و عمری که به بحث بنده اختصاص دادید و هر چند سعی وافر در انجام وظیفه داشتهام لکن الإنسان محل الخطأ و النسیان، لذا قصور بنده را حلال بفرمایید. به دعای خیر و مستمر شما بسیار محتاجم.
و السلام علی من اتبع الهدی
سید روح الله ذاکری
قم
خرداد 1401
شوال 1443