المصطفی

المصطفی
بایگانی
آخرین نظرات

فهرست مطالب جزوه مکاسب فقه 5

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۴۰ ب.ظ

در انتخاب عناوین فهرست سعی شده به نظرات مرحوم شیخ انصاری در حد امکان اشاره شود و به نوعی خلاصه اجمالی مطالب مکاسب، فقه 5 هم هست لذا جدای از جزوه در اینجا ارائه می‌شود:

فهرست مطالب

شرط سوم: قدرت بر تسلیم        1
مطلب اول: أدله این شرط        1
دلیل اول: اجماع        1
دلیل دوم: نهی النبی عن بیع الغرر        1
یکم: نقد کلام صاحب جواهر        3
دوم: نقد کلام شهید اول        3
سوم: نقد کلام شیخ صدوق        7
چهارم: اشکال و پاسخ آن        7
دلیل سوم: نبوی "لاتبع ما لیس عندک"        9
دلیل چهارم: قدرت بر تسلیم لازمه عقد        11
دلیل پنجم: تسلیم، غرض از بیع        13
دلیل ششم: لزوم سفاهت        13
نتیجه مطلب اول:        13
مطلب دوم: اشتراط قدرت یا مانعیت عجز از تسلیم        15
مطلب سوم: قدرت تسلیم زمان استحقاق نه عقد        17
مطلب چهارم: نقل و نقد کلام فاضل قطیفی        23
مطلب پنجم: ملاک، قدرت بر تسلّم است        23
مطلب ششم: ملاک اطمینان به تسلم است.        24
مطلب هفتم: قدرت وکیل بر تسلیم        25
خلاصه شرط سوم:        27
شرط چهارم: علم به مقدار ثمن        27
شرط پنجم: علم به مقدار مثمن        31
دلیل اول: اجماع        31
دلیل دوم: نهی النبی عن الغرر.        31
دلیل سوم: تمسک به روایات خاصه:        31
روایت اول: صحیحه حلبی        31
روایت دوم: صحیحه سماعة        34
روایت سوم: روایت أبان        34
روایت چهارم: روایت أبی العُطارِد        34
روایت پنجم: مرسلة ابن بکیر        35
نکته اول: در مکیل و موزون، معیار علم به مقدار است نه صدق غرر        35
نکته دوم: علم به عدد در معدودات و دلیل آن        37
معیار در شناخت معدودات        38
دوازده مسأله ذیل شرط پنجم        39
مسأله اول: بیع مکیل با وزن کردن و بالعکس        39
نکته اول: تغییر در تقدیر        39
نکته دوم: ملاک در تشخیص مکیل و موزون        45
مرحله اول: بیان دیدگاه فقهاء        45
مرحله دوم: تحقیق در مسأله        47
نکته سوم: اختلاف بلاد در تقدیر        57
خلاصه نظریه شیخ در مسأله اول:        58
مسأله دوم: کفایت إخبار بایع به مقدار مبیع        59
نکته اول: اعتماد به إخبار بایع از مقدار مبیع جایز است.        59
نکته دوم: حصول ظن معتبر است.        59
نکته سوم: کشف خلاف بعد بیع        60
نکته چهارم: خیار مشتری چیست؟        61
نکته پنجم: توسعه در حکم مسأله        62
خلاصه نظریه شیخ در مسأله:        62
مسأله سوم: بیع ثوب و أرض مع المشاهدة        63
نکته اول: عدم جواز صرف مشاهده        63
نکته دوم: ثمره اختلاف اقوال        63
مسأله چهارم: بیع قسمتی از أجزاء متساوی        63
صورت اول: کسر مشاع (شراکت)        64
صورت دوم: فرد مردد        65
قول اول: باطل است (مشهور)        65
قول دوم: باطل نیست (شیخ انصاری)        69
صورت سوم: کلی فی المعین        73
مرحله اول: تبیین معنای کلی فی المعین        73
مرحله دوم: حکم کلی فی المعین        74
مسأله پنجم: چند مطلب در مورد إشاعة و کلی        77
مطلب اول: در اختلاف بین إشاعة و کلی، کلی مقدم است.        77
مطلب دوم: آثار کلی فی المعین        78
اثر اول: تطبیق مبیع با بایع است.        78
اثر دوم: تلف قبل قبض از ملک بایع است.        79
اثر سوم: در تعدد بیع کلی صاع        79
مطلب سوم: کیفیت تعیین مصداق        80
مطلب چهارم: بررسی یک استثناء        81
مطلب پنجم: اقسام بیع صبره        89
خلاصه مسأله چهارم و پنجم:        91
مسأله ششم: بیع با رؤیت سابق        91
مطلب اول: تحریر محل نزاع        91
مطلب دوم: کشف تغییر بعد از بیع        93
مطلب سوم: اختلاف متبایعین در تغییر        95
فرع اول: اختلاف در اصل تغییر مبیع        95
صورت اول: مشتری مدعی تغییر به نقصیه است.        95
نظریه اول: قول مشتری موافق با اصل و مقدم است.        95
بیان اول: موافق با اصل و قاعده ید.        95
بیان دوم: موافق با أصل عدم علم و عدم رضایت مشتری.        95
نظریه دوم: قول بایع موافق با اصل و مقدم است.        97
نقد بیان اول: ید مشتری أمانی است.        97
نقد بیان دوم: اصل سببی مقدم است.        97
نقد بیان سوم: مشتری به حقش رسیده.        98
تحقیق شیخ انصاری (إحیاء قول اول)        99
دفاع از بیان سوم قول اول        101
نقد جامع قول دوم        103
نقد بیان اول قول اول:        106
دفاع از بیان دوم قول اول:        107
صورت دوم: بایع مدعی تغییر به زیاده است.        108
فرع دوم: یک اتفاق نظر و یک اختلاف        109
مطلب اول: اتفاق نظر در تغییر و اختلاف در تقدیم و تأخیر        109
صورت اول: مشتری مدعی تغییر به نقیصه        109
صورت دوم: بایع مدعی تغییر به زیاده        110
مطلب دوم: اتفاق در تلف و اختلاف در تقدیم و تأخیر        111
خلاصه مسأله ششم:        113
مسأله هفتم: آزمایش طعم، رنگ و بو        113
مطلب اول: اختبار و رفع غرر        113
مطلب دوم: بیان نظریه‌شان در سه مرحله        113
مرحله اول: تفصیل بین ما ینضبط و مالاینضبط        113
نکته اول: اختبار اوصاف یا طریق است یا موضوع        114
نکته دوم: اقوال فقهاء در مسأله        114
نکته سوم: بررسی عبارات بعض فقهاء        115
مرحله دوم: تفصیل بین رکن و غیر رکن        117
مرحله سوم: تفصیل بین وجود و عدم غرر        118
مسأله هشتم: إختبار ما یفسده الإختبار        119
مطلب اول: تحریر محل بحث        119
مطلب دوم: تبیّن فساد مبیع        119
مطلب سوم: از چه زمان بیع باطل است؟        121
مطلب چهارم: ثمره اختلاف در مسأله        123
ثمره اول: نمائات ثمن        123
ثمره دوم: مؤونه انتقال قبل تبیّن        123
ثمره سوم: مؤنه انتقال بعد تبین        124
مطلب پنجم: شرط تبری از عیوب توسط بایع صحیح نیست.        125
صورت اول: مبیع معیوب مالیت ندارد        125
قول اول: صحت بیع        125
قول دوم: (شیخ) بطلان بیع        125
دو دفاعیه از قول اول:        125
دفاعیه اول از صاحب جواهر        125
نقد کلام صاحب جواهر        127
دفاعیه دوم از صاحب مفتاح الکرامة        128
نقد کلام صاحب مفتاح الکرامة        128
مسأله نهم: بیع المسک فی فأره        129
نکته اول: حکم جواز و دلیل آن        129
نکته دوم: شیوه اختبار        130
نکته سوم: حدوث عیب با اختبار        130
نکته چهارم: بطلان بیع لؤلؤ در صدف        130
مسأله دهم: بیع المجهول منضمّا الی المعلوم        131
قول اول: عدم جواز مطلقا        131
قول دوم: تفصیل در مسأله        131
قول سوم: صحت چنین بیعی        132
دلیل قول سوم: روایات مستفیضة        133
نقد استدلال به روایات        133
اشکال اول: خروج روایات از محل بحث.        133
اشکال دوم: عدم استفاده قاعده کلی        134
اشکال سوم: اختصاص به مورد خاص        134
بررسی قول دوم: تفصیل بین تابع و مقصود        135
قسم اول: تابعی که در بیع مطرح شده است.        135
احتمال اول: تابع یعنی شرط، مقصود یعنی جزء        135
نقد احتمال اول: بر خلاف عبارات فقهاء است.        136
احتمال دوم: معیار عرف است.        137
نقد احتمال دوم: بر خلاف عبارات فقهاء است.        137
احتمال سوم: معیار قصد متبایعین است.        138
نقد احتمال سوم: معیار مستقل نیست.        138
احتمال چهارم: معیار الفاظ عقد بیع است.        139
نقد احتمال چهارم: خلاف روایات و عبارات اصحاب است.        139
احتمال پنجم: (شیخ) وجود و عدم غرر        139
قسم دوم: تابعی که خود بخود همراه مبیع است.        140
خلاصه مسأله دهم:        140
مسأله یازدهم: الإندار للظرف        141
مطلب اول: طرح مسأله و اقوال        141
نکته اول: طرح مسأله        141
نکته دوم: بیان اقوال        141
مطلب دوم: تبیین صورت مسأله        143
بیان اول: ابتدا تحقق بیع، سپس إندار برای تعیین حق بایع.        143
بیان دوم: اول إندار برای علم به وزن مبیع و تصحیح بیع سپس بیع.        143
مطلب سوم: بررسی روایات باب        147
مطلب چهارم: نظریه مختار شیخ انصاری        149
مرحله اول: تأسیس اصل در مسأله        149
صورت اول: احتمال زیادة یا نقیصة        149
صورت دوم: علم به زیادة یا نقیصة با وجود معیار عرفی        149
صورت سوم: عادة نیست یا مجهول است        150
مرحله دوم: حکم مسأله بنابر أخبار        150
صورت اول: هر دو شرط محقق است        150
صورت دوم: شرط اول مفقود، شرط دوم موجود        151
صورت سوم: شرط اول موجود، شرط دوم مفقود        151
مطلب پنجم: عدم تفاوت در ظروف        151
نکته اول: ظرف سمن و زیت مثال است        151
نکته دوم: هر ظرفی داخل بحث نیست        152
نکته سوم: تسرّی حکم به مصاحب متعارف        152
نکته چهارم: إجراء حکم در مظروفِ تابع        152
نکته پنجم: ضمیمه به ظرف از بحث خارج است        152
مسأله دوازدهم: بیع المظروف مع ظرفه        153
قول اول: مشهور: جایز است.        153
قول دوم: شیخ انصاری: تفصیل        153
مرحله اول: بیع دو شئ موزون منضما        153
مرحله دوم: صور بیع مظروف مع الظرف        155
صورت اول: بیع مجموع ظرف و مظروف        155
صورت دوم: بیع مجموع و تسعیرِ مظروف        155
صورت سوم: بیع مجموع و تسعیر ظرف و مظروف        155
مطلب ششم: پنج مسأله ذیل کتاب البیع        157
مسأله اول: وجوب تفقه در مسائل تجارات        157
مطلب اول: اقوال در مسأله        157
قول اول: استحباب.        157
قول دوم: وجوب مقدمیِ تعلّم احکام.        157
قول سوم: وجوب نفسی تعلّم.        158
مطلب دوم: توجیه فتوای مشهور به استحباب        159
مطلب سوم: تعلّم تقلیدی کافی است.        159
مطلب چهارم: حکم تعارض بین تفقه و تحصیل معاش        159
مسأله دوم: تلقی الرکبان        163
مطلب اول: اقوال و أدله        163
مطلب دوم: حد تلقّی چهار فرسخ است.        165
مطلب سوم: شروط تلقّی        165
شرط اول: قصد تلقّی        165
شرط دوم: قصد معامله در تلقّی        166
شرط سوم: جهل کاروان تجاری به قیمت بلد (شرط نیست)        166
مطلب چهارم: مصادیق معامله متلقّی        166
مسأله سوم: حرمت نجش        167
مسأله چهارم: صور مصرف مال در صنف خاص        167
نکته اول: طرح بحث و بیان اقوال        167
نکته دوم: بررسی روایات و أدله بعض اقوال        169
أدله قائلین به تحریم (قول اول)        169
دلیل اول: ظهور وضعی        169
دلیل دوم: صحیحه عبدالرحمن بن حجاج        169
أدله قائلین به جواز        169
دلیل اول: متفاهم عرفی        169
دلیل دوم: چند روایت        169
نکته سوم: تحقیق شیخ انصاری        170
بُعد اول: ملاک ظهور عرفی است.        170
بُعد دوم: روایات        170
نکته چهارم: اصل اولیه عند الشک        170
مسأله پنجم: إحتکار الطعام        171
مطلب اول: تبیین موضوع، حکم و أدله        171
نکته اول: احتکار یعنی حبس با هدف إرتفاع قیمت        171
نکته دوم: اقوال        171
قول اول: کراهت        171
قول دوم: مشهور: حرمت        171
قول سوم: مرحوم شیخ: حرامٌ بشرط عدم باذل الکفایة        171
نکته سوم: أدله شیخ انصاری        171
مطلب دوم: بیان چند امر و فرع فقهی        174
امر اول: مورد احتکار        174
امر دوم: حدّ احتکار        174
امر سوم: تحصیل جنس از هر راهی باشد        174
امر چهارم: اقسام حبس        175
امر پنجم: اجبار محتکر به فروش        176
خاتمه: آداب تجارت        177
کتاب الخیارات        179
مبحث اول: بیان دو مقدمه        179
مقدمه اول: معنای لغوی و اصطلاحی خیار        179
تعریف اول: ملک فسخ العقد (شیخ)        179
تعریف دوم: ملک إقرار العقد و إزالته        180
نقد تعریف دوم:        180
مقدمه دوم: أصالة اللزوم در بیع        181
نکته اول: طرح بحث        181
نکته دوم: مقصود از کلمه "اصل"        181
احتمال اول: راجح (الراجح فی البیع اللزوم)        181
احتمال دوم: قاعده مستفاد از کتاب و سنت        182
احتمال سوم: استصحابِ (لزوم)        182
احتمال چهارم: معنای لغوی (بنیان و اساس)        182
نکته سوم: نقل و نقد عبارتی از علامه حلی        183
نکته چهارم: آیا أصالة اللزوم در غیر بیع هم جاری است؟        186
طبق معنای چهارم: مختص بیع است        186
طبق معنای اول: کلّا باطل بود چه بیع چه غیرش        186
طبق معنای سوم: استصحاب در غیر بیع هم جاری است        186
طبق معنای دوم: قاعده لزوم در غیر بیع هم جاری است        186
أدلة أصالة اللزوم در عقود        187
دلیل اول: أوفوا بالعقود        187
دلیل دوم: أحل الله البیع        188
دلیل سوم: أن تکون تجارة عن تراض        188
دلیل چهارم: لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل        189
دلیل پنجم: لایحل مال امرئ مسلم إلا عن طیب نفسه        189
دلیل ششم: الناس مسلطون علی أموالهم.        189
دلیل هفتم: المؤمنون عند شروطهم        190
دلیل هشتم: الأخبار المستفیضه        190
نکته پنجم: رفع اشکال از استصحاب        191
نکته ششم: بررسی کلامی از علامه حلی        192
نکته هفتم: موارد تمسک به أصالة اللزوم        193
نکته هشتم: أصالة اللزوم مثبِت نوع عقد نیست        193
خلاصه مبحث اول:        194
مبحث دوم: اقسام خیار        195
قسم اول: خیار مجلس        195
مقدمه ورود به خیار مجلس        195
نکته اول: وجه تسمیه خیار مجلس        195
نکته دوم: اضافه خیار به مجلس برای اختصاص        195
نکته سوم: دلیل بر این خیار اجماع است        195
نکته چهارم: وجود خیار مجلس در تمام بیع‌ها        195
مرحله اول: احکام خیار مجلس        197
مسأله اول: خیار مجلس در وکالت و عقد فضولی        197
مطلب اول: خیار مجلس در صورت وکالت.        197
قسم اول: وکیل در إجراء صیغه        197
قول اول: خیار مجلس ندارد (شیخ انصاری)        197
دلیل اول: تبادر        197
دلیل دوم: مفاد روایات        197
دلیل سوم: صحیحه محمد بن مسلم        198
دلیل چهارم: حکمت خیار        198
دلیل پنجم: عدم قول به فصل        198
قول دوم: خیار مجلس دارد        198
قول سوم: خیار دارد حتی با منع مالک        198
نکته: موکل در صورت حضور        199
احتمال اول: صاحب حدائق: خیار ندارد        199
احتمال دوم: شیخ: خیار دارد        199
قسم دوم: وکیل در مطلق تصرفات        199
نکته اول: نقل و نقد کلام محقق ثانی        199
نکته دوم: در صورت حضور موکل در مجلس        199
احتمال اول: صاحب حدائق: فقط وکیل خیار دارد        199
احتمال دوم: وکیل و موکل خیار دارند        200
نکته سوم: صورت تعدد صاحبان خیار مجلس        200
نکته چهارم: افتراق چگونه است؟        200
قسم سوم: وکیل در مورد خاص خیار ندارد        201
دلیل اول: محقق ثانی: انصراف        201
نقد:        201
دلیل دوم: شیخ: عدم سلطنت این وکیل        201
نکته اول: موکل در صورت حضور، خیار مجلس دارد        201
نکته دوم: تفویض حق خیار مجاز نیست        201
خلاصه نظریه شیخ در مطلب اول        202
مطلب دوم: خیار مجلس در عقد فضولی        203
نکته اول: فضول خیار مجلس ندارد.        203
دلیل اول: عقد فضولی، بیع و نقل مال نیست        203
نقد: عرفا بیع هست        203
دلیل دوم: عقد فضولی شرعا مفید ملکیت نیست        203
دلیل سوم: مفهوم أولویت از وکیل قسم اول        203
نکته دوم: مالکین در صورت حضور، خیار دارند        203
نکته سوم: عدم تفاوت بین غصب و امانت        204
مسأله دوم: عاقد یکی باشد        205
قول اول: خیار مجلس ثابت است        205
اشکال: افتراق معنا ندارد        205
جواب:        205
قول دوم: خیار مجلس ندارند        205
الف: "البیّعان"        205
ب: "حتی یفترقا"        205
اشکال: با وجود استحاله تفرق عاقد واحد خیار ثابت است.        206
جواب:        206
قول سوم: (شیخ) توقف        206
مسأله سوم: استثناء بعض افراد مبیع        206
مسأله چهارم: اختصاص خیار مجلس به بیع        207
سؤال: آیا خیار مجلس در تمام عقود جاری است؟        207
جواب: فقط در بیع جاری است        207
اشکال: لغویت خیار مجلس در عقود جائز        207
جواب: بیان سه توجیه        207
توجیه اول: از مرحوم شهید اول        207
توجیه دوم: از مرحوم شیخ انصاری        208
توجیه سوم: از مرحوم ابن ادریس        208
مسأله پنجم: مبدأ خیار مجلس (حین العقد)        209
اشکال: لغویت خیار مجلس در صرف و سلم        209
جواب: ثمره ثابت است        209
طبق مبنای اول: عدم عصیان با ترک قبض        209
طبق مبنای دوم: تأثیر فسخ فی المجلس در صورت خیار        209
نکته: خیار مجلس در عقد فضولی هم ثمره دارد        210
مرحله دوم: مسقطات خیار مجلس        211
مسأله اول: إشتراط سقوط در ضمن عقد        211
مطلب اول: مدعی و دلیل        211
دلیل اول: اجماع        211
دلیل دوم: أوفوا بالعقود        211
دلیل سوم: المؤمنون عند شروطهم        211
بیان اول: تعارض و ترجیح حدیث المؤمنون        211
نقد بیان اول: مرجحی نیست        211
بیان دوم: حکومت حدیث المؤمنون (شیخ)        212
مطلب دوم: سه اشکال و نقد آن        213
اشکال اول: لزوم دور        213
اشکال دوم: مخالفت با مقتضای عقد        213
اشکال سوم: استحاله إسقاط ما لم‌یجب        213
پاسخ اشکال اول: دور نیست        213
پاسخ اشکال دوم: خیار جزء هویت عقد بین نیست        215
ایراد اول: استحاله تخلف معلول از علت        215
جواب: المؤمنون حاکم است        215
ایراد دوم: لزوم عمل به هر شرطی        215
جواب: فقط شرط مشروع        215
مطلب سوم: صور بیان این شرط        216
صورت اول: شرط عدم تحقق خیار مجلس        216
صورت دوم: شرط عدم استفاده از خیار مجلس        216
صورت سوم: شرط إسقاط خیار مجلس بعد عقد        217
سؤال اول: اگر یکی فسخ کرد چه حکمی دارد؟        217
جواب: همان دو احتمال سابق        217
احتمال اول: (شیخ انصاری) لغویت فسخ        217
احتمال دوم: معصیت کرده اما بیع فسخ شده        217
سؤال دوم: حکم سکوت و عدم إسقاط        217
جواب: دو احتمال است        217
احتمال اول: عمل نکردن به شرط، خیار شرط می‌آورد        217
احتمال دوم: سکوت، مخالفت با شرط نیست        217
مطلب چهارم: شرط در متن عقد تصریح نشود        218
قول اول: (شیخ) لازم الوفاء نیست زیرا اصلا شرط نیست        218
قول دوم: لازم الوفاء است        218
مطلب پنجم: یک استثناء از صحت شرط سقوط خیار مجلس        219
مسأله دوم: اسقاط خیار مجلس بعد عقد.        219
مطلب اول: دلیل بر مسقطیت        219
دلیل اول: اجماع.        219
دلیل دوم: مفهوم اولویت        219
دلیل سوم: قاعده لکل ذی حقٍ إسقاط حقه        219
دلیل چهارم: المؤمنون عند شروطهم        220
مطلب دوم: إسقاط لفظ خاص ندارد.        220
مسأله سوم: بررسی لفظ إختر        221
نکته اول: طرح بحث و صور مسأله        221
نکته دوم: تحقیق شیخ انصاری        223
نکته سوم: إسقاط یکی مسقط خیار دیگری نیست        223
نکته چهارم: چند مورد تعارض فسخ با اجازه        223
مسأله چهارم: افتراق        224
نکته اول: صرف افتراق مسقط است        224
نکته دوم: مقصود از افتراق        225
قول اول: (شیخ) معیار صدق عرفی افتراق است.        225
قول دوم: فاضل جواد: معیار مسافت یک قدم است        225
نقد قول دوم:        225
قول سوم: مرحوم طباطبائی: مسافت بیش از یک قدم        225
نکته سوم: حرکت یکی از متبایعین کافی است        226
مسأله پنجم: افتراق از روی اکراه        226
صورت اول: اکراه بر افتراق نه تخایر        226
صورت دوم: اکراه بر تخایر نه افتراق        226
صورت سوم: اکراه بر تخایر و افتراق        226
دلیل اول: تبادر و استصحاب        226
نقد دلیل اول:        227
دلیل دوم: تمسک به حدیث رفع        227
نقد دلیل دوم:        228
دلیل سوم: اجماع معتضد به شهرت        228
دلیل چهارم: تبادر        228
دلیل پنجم: صحیحه فضیل        228
مسأله ششم: صورت چهارم اکراه یک طرف        229
مطلب اول: تحریر محل نزاع        229
مطلب دوم: بیان اقوال و مبانی آنها        229
مطلب سوم: اشکال ولد علامه به والدشان        230
مطلب چهارم: تحقیق شیخ در مسأله        231
نظر مرحوم شیخ        232
مطلب پنجم: حکم صورت دوم در این مسأله        233
مسأله هفتم: خیار بعد زوال اکراه        233
مسأله هشتم: تصرف        233
خلاصه مبحث خیار مجلس        234
خلاصه مرحله اول (احکام خیار مجلس):        234
خلاصه مرحله دوم: مسقطات        234
قسم دوم: خیار حیوان        235
نکته اول: اجماع در خیار حیوان        235
نکته دوم: حیات حیوان مهم است.        235
نکته سوم: خیار در حیوان جزئی خارجی نه کلی        235
مرحله اول: احکام خیار حیوان        235
مسأله اول: اختصاص به مشتری        235
قول اول: اختصاص به مشتری        235
قول دوم: مشترک بین بایع و مشتری        236
قول سوم: کسی که حیوان به او منتقل شده.        237
نظر نهایی مرحوم شیخ: خیار مختص مشتری        238
مسأله دوم: خیار در کنیز همان سه روز است        238
مسأله سوم: مبدأ خیار حیوان        238
قول اول: از لحظه عقد (مشهور)        238
قول دوم: از زمان اتمام خیار مجلس (شیخ طوسی و..)        238
نکته: مقصود از زمان عقد        240
مسأله چهارم: دو شب در سه روز        240
مطلب اول: سه روز و دو شب        240
مطلب دوم: سه روز مهم است دو شب باشد یا سه شب        241
مرحله دوم: مسقطات خیار حیوان        241
مسقط اول: شرط ضمن عقد        241
مسقط دوم: إسقاط بعد العقد.        241
مسقط سوم: تصرف        241
نکته اول: آیا مطلق تصرف مسقط است؟        241
نکته دوم: بررسی تعبیر "فذلک رضیً منه"        242
احتمال اول: حکم تعبدی مسقطیت مطلق تصرف        242
احتمال دوم: حکمت مسقطیت مطلق تصرف        242
احتمال سوم: علت مسقطیت تصرف (رضایت عرفی)        243
احتمال چهارم: علت مسقطیت تصرف (رضایت شخصی)        243
نتیجه موقت: صحت احتمال سوم        244
فهرست مقدمات        246
فهرست منابع:        247
فهرست نکات        249
فهرست مطالب        250

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی